- Markeringens holdningsmessige spillerom
Med utgangspunkt i Edvard Griegs utsagn: "man må først være menneske. All sann
kunst vokser ut av det menneskelige", vektlegger Grieg 07 humanisten Grieg. En
programpost i 2007 skal derfor være «Humanisten Grieg», som setter fokus på kunstnerens
og kunstens rolle i arbeidet for menneskerettigheter og ytringsfrihet.
Edvard Grieg var i holdninger og handlinger en forkjemper for frihet, demokrati,
rettferdighet og rettssikkerhet. Han tilkjennegav sin harme over maktmisbruk og
overgrep mot vanlige folk. Om det russiske tsarvelde sier han i et brev til sin
venn, fiolinisten Adolf Brodsky: "Vi nordmenn kysser aldri! Men jeg vil gjerne
gjøre en unntagelse med hele det arme, plagede russiske folk. Gjerne skulle jeg
sette en dynamittgubbe under den russiske regjering og administrasjonen med tsaren
i spissen! Disse er menneskehetens største forbrytere!".
I kunsten finnes ingen under- og overklasse
Grieg var opptatt av at kunsten skulle gjøres tilgjengelig for alle – ikke bare
de privilegerte.
«…i kunsten finnes ingen under- og overklasse », skrev han: « Nettopp heri ligger
bl.a. dens oppdragende evne. (…) Vår tids store sosiale hemmelighet er ikke blot:
Like god mat og drikke, men også: Like god åndelig næring for alle klasser» (Bergens
Tidende, 1899).
Grieg minner oss fortsatt om at kunsten er et viktig redskap for å uttrykke egen
identitet og samhold, og at kunstneren har en sentral rolle i kampen mot diskriminering
og ekskludering. Særlig kom dette til syne ved hans sterke engasjement i Dreyfus-saken,
som til dels vakte stor oppsikt utenfor Norges grenser.
Griegs kamp for Dreyfus
Alfred Dreyfus, en fransk offiser av jødisk avstamning, ble i 1894 anklaget og
dømt for høyforræderi. Han ble imidlertid frikjent i 1906 da det ble slått fast
at bevismidlene mot ham hadde vært forfalsket.
Grieg var en radikal demokrat og humanist og led med dem som ble utsatt for urettferdighet.
Derfor engasjerte han seg i saken mot Dreyfus, trolig sterkt inspirert av sin
gode venn Bjørnstjerne Bjørnson. Mens Grieg oppholdt seg på Aulestad hos Bjørnson
i september 1899, mottok han et brev fra den franske orkesterlederen Édouard Colonne,
som inviterte ham til Paris for å dirigere en framføring av sine verk med det
såkalte Colonne-orkesteret i det kjempemessige Chatelet-teatret.
Colonnes brev kom til Aulestad dagen etter at krigsretten i Rennes igjen hadde
funnet Dreyfus skyldig. På Aulestad var alle opprørt, og sterkt oppildnet av stemningen
svarte Grieg følgende til den franske orkesterlederen:
«Ærede Mester
Idet jeg takker Dem for Deres elskværdige Indbydelse, beklager jeg meget at måtte
meddele Dem at jeg efter Udfallet af Dreyfus-Processen ikke kan bestemme mig til
at komme til Paris i dette Øjeblik. Som alle Udlændinge er jeg så indignert over
den Foragt, hvormed man i Deres Land behandler Lov og Ret, at jeg ikke føler mig
istand til at træde op for et fransk Publikum. Tilgiv mig, at jeg ikke kan føle
annerledes, og forsøg at forstå mig.»
Svigersønnen til Bjørnson, Albert Langen, som også befant seg på Aulestad, oversatte
brevet til tysk, og trolig også til fransk, og bad om å få sende en kopi av det
til «Frankfurter Zeitung». Grieg sa ja til det, og snart ble komponistens skarpe
avslag referert og sitert i alle de store avisene i Europa. Det ble stort oppstyr.
Grieg var verdenskjent. Hans ord ble tillagt stor vekt.
Hvilken harme det vakte i Frankrike, der han tidligere hadde gjort stor suksess,
fikk han snart merke. Alt i oktober skriver han til Colonne: «Jeg skulle gjerne
vist Dem alle de infame brevene som jeg hver dag mottar fra Deres land. I går
mottok jeg hr. Henri Rocheforts noble avis «L'Intrasigeant», adressert til «den
jødiske komponisten Edvard Grieg!» Finale! Jeg er stolt av det. Leve Mendelssohn!
Et av brevene fra Paris truer med at hvis jeg våger å komme tilbake dit, skulle
jeg få et kraftig spark på det minst noble sted på kroppen'.»
Nå gikk det nesten slik den brevskrivende franske Grieg-hateren hadde varslet.
I 1903 var Grieg igjen invitert til Paris for å framføre sine egne komposisjoner.
De franske avisene oppfordret da publikum til å møte fram og demonstrere sin avsky
overfor Grieg på grunn av det standpunkt han hadde tatt i Dreyfus-saken. Hvordan
det gikk, har Grieg skildret i et brev til sin tremenning, bokhandleren og forlagsbokhandleren
John Grieg i Bergen: «Jeg blev da også mottaget af en klik blandt de 3500 Mennesker
med en Pipen og Skrigen, så jeg ganske rolig lagde Taktstokken ned, steg ned fra
Dirigentpulten og ventede ved Siden af den.»
Så helt høy i hatten kan likevel ikke den norske komponisten ha vært. Det var
en «tredobbelt forsterket» politistyrke som måtte kaste ut bråkefantene, og han
og Nina måtte hjem til hotellet ha politieskorte som omsluttet dem som «en kordon».
Grieg fikk også pryl av franske anmeldere. Særlig tok han seg nær av hva Claude
Debussy skrev om han i «Gil Blas». Det forteller et brev han skrev til den franske
musikkforskeren Michel-Dimitri Calvocoressi: «Naturligvis beklager jeg også den
totale mangel på forståelse for min kunst som kommer til uttrykk i selvsamme anmeldelse.
Men det er ikke hovedsaken. Denne er og blir den giftige og respektløse tone som
han benytter.»
Grieg skriver senere:
«Problemet, som Dreyfus-saken i våre dager reiser, er det evige menneskelige:
hvem, har størst rett - den fysiske eller den intellektuelle kraft? Et menneske
rammes ikke av en domsfellelse, når han er blitt dømt uten å kjenne til alle motivene
som anklagen bygger på. Statshensyn kan aldri være viktigere enn hensynet til
et menneskes uskyld.»
«En Satans Historie er at Dreyfuslidenskaberne atter er sat i Bevægelse,» skriver
Edvard Grieg til Johan Halvorsen i april 1903. Også hans egen lidenskap var det,
helt til Dreyfus ble frikjent i 1906. Blant hans mange brever er Dreyfus-saken
bare en av de mange små fasetter i Griegs mangslungne og rike korrespondanse.
Men de har faktisk det til felles at de fleste av dem setter lidenskapene i bevegelse,
og vitner om et engasjert og intenst menneskeliv.
Program som inngår i denne programposten:
Edvard Grieg internasjonale konferanse om musikk og menneskerettigheter
Grieg 07 vil i samarbeid med Raftohuset, Universitetet i Bergen, Griegakademiet,
institutt for musikk og andre aktører innen musikk, pedagogikk og menneskerettigheter,
arrangere en konferanse som setter søkelyset på musikk og menneskerettigheter.
Konferansen finner sted i Bergen i tidsrommet fra hans siste levedag, 3. september,
til og med 14. September. Konferansen skal ha et festivalliknende preg, ved at
det i tillegg til seminar, konferanser, workshop og forelesninger, også vil bli
arrangert konserter og folkelivsarrangement for både barn og voksne.
Dreyfus/Grieg-konserter og seminar i Paris
Paris var en viktig by for Grieg, og er fremdeles en viktig arena for norsk musikk
og kulturliv. med utgangspunkt i Griegs virke med å åpne «skottene» mellom kunst-
og folkemusikken, og hans engasjement i dreyfus-saken, vil Grieg 07 i samarbeid
med musikere fra både Norge og Frankrike, koordinere seminar og konserter i Paris.
Program for barn og unge
Grieg 07 utvikler ulike former for samarbeid mellom skoler, kulturinstitusjoner,
musikere og ensembler, - med særskilt fokus på forholdet mellom musikk og
menneskerettigheter. Et satsingsprosjekt er Music Acoss Borders: A Grieg 07 project
for children from North Caucasis, Moscow and Bergen.
Grieg 07 – Ragna Sofie Grung Moe